Net voor de zomervakantie organiseerde het Programmabureau de tweede Communicatietafel van dit jaar. Dit keer kwamen de (kern)boodschappen, de communicatiestrategie en de onduidelijkheden rondom asbest(daken) en de aanpak aan bod. Onder de 30 deelnemers bevonden zich onder meer overheden, GGD en expertisecentra, maar ook de bouw- en saneringsbranche, Rijkswaterstaat, VNG en Omgevingsdiensten. De tafel had hiermee een zeer gevarieerd veld aan deelnemers. Dat resulteerde in nuttige en concrete uitkomsten.
Nu er geen verbod meer is voor dakeigenaren, lijkt ook de noodzaak/urgentie voor veel dakeigenaren verdwenen. Aangezien een asbestdakenvrij Nederland het streven blijft, is een verandering in de communicatieboodschap nodig: van het gevoel van ‘moeten’ saneren naar ‘willen’ saneren. De intrinsieke motivatie van dakeigenaren heeft een duwtje in de rug nodig. En dat realiseren was exact het doel van de tweede deeltafel Communicatie.
Kernboodschappen
Tijdens een plenaire sessie werd zowel de bestaande communicatieboodschap voor particulieren als een communicatieboodschap voor ondernemers aangescherpt. De boodschappen maken naast de urgentie vooral de kansen van de sanering tastbaar. Ze zijn voor elke betrokkene in de aanpak beschikbaar via www.asbestvernelling.nl. De kracht van de boodschap zit vooral in de herhaling, met eventueel natuurlijk een couleur locale.
Communicatiestrategie
Het doel van communicatie over de aanpak van asbestdaken is om gedragsverandering te stimuleren bij dakeigenaren. Een verandering die ervoor zorgt dat ze aan de slag gaan met hun dak. Hoe willen we dit als betrokkenen bij de aanpak van deze maatschappelijke opgave bewerkstelligen? Een communicatiestrategie geeft vooral het ‘hoe’ weer op hoofdlijnen en daar werd tijdens de deeltafel gezamenlijk naar gekeken. In de gekozen strategie spelen vooral de elementen 1) Duidelijkheid, 2) Stimuleren, 3) Doelgroepgericht en 4) Samen doen een cruciale rol.
De conclusie van de deelnemers was dat duidelijkheid over allerlei zaken rondom asbest en saneren essentieel is om een goede basis te creëren waarop een dakeigenaar beslissingen kan nemen. Nu heerst er nog te veel onduidelijkheid over meerdere aspecten en dat zorgt ervoor dat ‘stimuleren’ lastiger wordt.
Welke informatiebehoefte heeft een dakeigenaar? Waarover wordt verschillend gedacht en gecommuniceerd door belanghebbenden of door de media? Wat is nu waarheid en waar mag een dakeigenaar van uit gaan? Het Programmabureau vroeg de deelnemers via de tool Mentimeter welke zaken nu voor de meeste onduidelijkheid zorgen en waarvoor een juiste, betrouwbare en eenduidige informatiestroom op korte termijn gewenst is.
Onderwerpen ter verduidelijking
Uit de gesprekken met elkaar en uit de online tools blijkt dat er meerdere onderwerpen zijn die vragen om concrete verduidelijking voor dakeigenaren. Communicatie hierover kan ruis voorkomen of oplossen en meer ruimte maken voor stimulering. Het gaat dan om de volgende onderwerpen:
Good practices & delen informatie
Successen en praktische voorbeelden kunnen al snel mede-aanpakkers inspireren en op weg helpen. Tijdens de deeltafel werd aangegeven dat er behoefte is aan good practices. Het Programmabureau gaat kijken hoe ze deze op kan halen en zoveel mogelijk kan delen.
Gemeenten kunnen in de verspreiding van de kernboodschappen en algemene en meer specifieke informatie een rol spelen. Samenwerking met omgevingsdiensten kan daarbij effectief zijn omdat zij de kennis van het materiaal en aanpak in huis hebben.
In navolging van deze communicatietafel organiseert het Programmabureau op 10, 11 en 12 november in de ochtenduren kleine ‘deep dive’ sessies. Tijdens de sessies kijken we naar diverse onduidelijkheden en hoe we daar samen met experts en inhoudelijk betrokkenen helderheid in kunnen verschaffen met concrete communicatiemiddelen.
1. Hoe zit het met de huidige regels rondom de sanering/vervanging van asbestdaken?
Wat mag en wat moet?
dinsdag 10 november van 10.00 – 12.00 uur
2. Wat zijn de echte risico’s van asbest(daken)?
woensdag 11 november van 10.00 – 12.00 uur
3. Wat zijn nu de kosten van sanering/vervanging?
donderdag 12 november van 10.00 – 12.00 uur
Ook interesse in deelname aan de deep dives, neem dan contact op met Nathalie Kwakman van het Programmabureau via naj.kwakman@overijssel.nl